Ett pressmeddelande är en kort och informativ text som skickas till media för att berätta om en nyhet, lansering eller viktig händelse. Syftet är att snabbt fånga intresset hos journalister och få dem att vilja skriva om din nyhet. Formatet är neutralt, objektivt och sakligt – reklambudskap hör hemma någon annanstans.
Strukturen – så bygger du med vassa rubriker och tydliga avsnitt
Börja med en kraftfull rubrik som sammanfattar nyheten med max tio ord. Därefter kommer ingressen, som på två–tre rader svarar på vem, vad, när, var och varför. Resten av texten delas in i avsnitt med tydliga underrubriker, gärna med citat från talespersoner och faktabakgrund. Undvik att bli för reklamig och håll informationen saklig. Avsluta med kontaktuppgifter och gärna bilder eller infographics för sociala medier.
Checklista:
- Datum och avsändare
- Kort och slagkraftig rubrik
- Kort ingress med nyhetens kärna
- Brödtext uppdelad med underrubriker
- Citat från talespersoner
- Kontaktinfo, webbadress och eventuellt företagsbeskrivning
- Bifoga gärna bilder och videoklipp
SEO och digital distribution
För att pressmeddelandet ska synas online bör du inkludera relevanta nyckelord i rubriker, metabeskrivning och de första 100 orden. Blanda in nyckelfraser och synonymer naturligt. Skicka med underlag för sociala medier: stående och liggande bilder, datavisualiseringar och videoklipp – journalister väljer helst material som går att använda direkt i flera kanaler.
Glöm inte att ange om AI har använts för bilder eller material, och gör journalisternas arbete enkelt genom att skicka med användbara bilagor. Idag krävs snabba och lättillgängliga underlag eftersom nyheter sprids blixtsnabbt och journalister prioriterar material som är redo för ompaketering och publicering.
Vanliga misstag att undvika
Att vara överdrivet reklamig, sakna kontaktuppgifter eller ha en för generell/vag rubrik är vanliga orsaker till att pressmeddelanden ratas. Saklig, enkel och faktabaserad information är det som uppskattas mest.